نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه ایران شناسی، دانشکده ایران شناسی، دانشگاه ولیعصر (عج) رفسنجان، رفسنجان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
Jihad of Construction (Jihad of Sazandagi) is a Revolutionary foundation, established by the founder of the Islamic Republic of Iran in 1979 to eliminate deprivation from the country and reconstruction of the ruins of the past. With the beginning of the Imposed War (1980-1988), the critical task of logistics and combat engineering was delegated to Jihad of Construction, and it took great measures to advance the military goals and the victory of the fighters in the battlefronts. By making use of oral history and library documents and sources, the present article aims to answer the question of what role did Rafsanjan's Jihad of Construction play during the Sacred Defense period. The findings of the research show that during the Sacred Defense, Rafsanjan's Jihad of Construction, in coordination and cooperation with other departments and organizations, handled war-related matters and showed impressive and brilliant performance. This foundation formed various committees in imposed war, following suit the Central Jihad Council in Tehran and the Council of Jihad of Construction in Kerman, and became a pioneer of significant services and measures in the realm of culture, education, and health. Also, in coordination with the war logistics staff, it played an important role in the war's combat engineering department while recruiting and dispatching troops and collecting and sending people's aid to the forefront.
کلیدواژهها [English]
مقدمه
با فرمان رهبر فقید انقلاب اسلامی مبنی بر سازندگی کشور، حرکتی آغاز شد که بهزودی در قالب نهادی مقتدر و کارآمد به نام جهاد سازندگی در عرصههای مختلف منشأ دستاوردهایی ارزشمند برای کشور شد. این نهاد که در روزهای آغازین با هدف محرومیتزدایی و رفع خرابیها، سازندگی روستاها و توسعة کشاورزی شکل گرفت، بعدها در جنگ تحمیلی عهدهدار پیچیدهترین مأموریتهای مهندسی رزمی شد؛ به نحوی که بسیاری از ناممکنها را ممکن کرد و الگویی شد برای خودباوری، شجاعت، خلاقیت، نوآوری، ایثار، خدمتگزاری، کار و تلاش خالصانه و در یک کلمه جهادی کار کردن. جهاد سازندگی در دوران دفاع مقدس به عنوان یکی از انقلابیترین نهادهای ایران اسلامی، نقشی مهم و بیبدیل را در حفظ تمامیت ارضی کشور ایفا کرد.
این نهاد در کرمان و شهرستانهای تابع آن، از جمله رفسنجان، مانند دیگر استانها شکل گرفت. بـا شـروع جنـگ، حوزة فعالیتی و کارکردی جهـاد سـازندگی در مرکز و دیگر استانها تغییر کرد و فعالیتهای مهندسـی رزمـی را در جبهـه و اقدامـات پشـتیبانی و جذب و اعـزام نیـرو را در پشت جبهه به عهده گرفت؛ از این رو، نقش جهاد سازندگی در جنگ کمتر از نیروهای نظامی نبود. فرماندهان ارتش و سپاه بارها اذعان کردند اگر جهاد نبود، پیروزی با آن سرعت به دست نمیآمد (مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و روابط عمومی جهاد سازندگی، 1378، ص. 53). جهاد سازندگی کرمان و شهرستان رفسنجان نیز به تبعیت از فعالیتهای مرکز در طول جنگ نقشی مهم را ایفا کرد.
موضوع اصلی این نوشتار این پرسش است که نقش جهاد سازندگی شهرستان رفسنجان در دوران دفاع مقدس چیست؟ برای پاسخ به این پرسش، ضمن اشاره به تاریخچة جهاد سازندگی، چگونگی شکلگیری و فعالیت این نهاد در استان کرمان و تأثیر آن در شکلگیری جهاد سازندگی شهرستان رفسنجان بررسی شده است.
دربارة تاریخ جنگ و عملکرد جهاد سازندگی در طول جنگ، پژوهشگرانی همچون علیرضا زواره، جلال معموله، حسین اردستانی، حمیدرضا قائدعلی و حمیدرضا سلیمی مقالاتی را به رشتۀ تحریر درآوردهاند. معموله (1393) در مقالة «ستاد پشتیبانی و مهندسی جنگ در استانها» و زواره (1393) در مقالة «کارنامۀ عملیاتی مهندسی جنگ جهاد سازندگی در هشت سال دفاع مقدس» این موضوع را بررسی کردهاند. قائدعلی و سلیمی (1399) در مقالۀ «سیر تطور مدیریت جهادی در نهادهای انقلاب اسلامی» و اردستانی (1393) در مقالۀ «جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی» نحوۀ مدیریت و عملکرد جهاد سازندگی در جنگ تحمیلی را بررسی کردهاند؛ با وجود این، پژوهشهای مستند و موثق دربارة جهاد سازندگی انگشتشمار هستند.
در این مقاله، ضمن مصاحبه با تعدادی از رزمندگان و بررسی اسناد رسانهای، عملکرد جهاد سازندگی شهرستان رفسنجان در جنگ به صورت موردی بررسی شده است و از این نظر از آثار پیشگفته متمایز میشود.
هدف اصلی این پژوهش بررسی نقش جهاد سازندگی شهرستان رفسنجان در هشت سال دفاع مقدس است و با استفاده از روایت شفاهیِ گروهی از رزمندگان و اسناد رسانهای به پرسش اصلی پژوهش پاسخ داده است و با بررسی عملکرد این نهاد در دوران دفاع مقدس، کوشیده است تا به تحلیلی هرچند نسبی در این باره دست یابد.
تاریخچه و تشکیلات جهاد سازندگی و نقش آن در دفاع مقدس
جهـاد سـازندگی بـه پیشـنهاد گروهی از دانشـجویان و با حمایـت روحانیان انقلابی همچـون شـهید بهشـتی پایهگـذاری شـد. این نهاد با هدف محرومیتزدایی از کشور و آباد کردن خرابیهای گذشته، به فرمان امام خمینی (ره) در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۵۸ تشکیل شد و یکی از رخدادهای مهم انقلاب اسلامی محسوب میشود که شکلگیری و روند حرکت آن دستاوردها و توفیقاتی فراوان را عاید نظام اسلامی ایران کرد و بـا اقداماتـی که انجـام داد «معجزۀ انقلاب» نـام گرفـت (معموله، 1393، ص. 116). این نهاد مردمی و برخاسته از بطن و متن انقلاب با داشتن کمترین اتکاء به دولت با بهرهگیری از روحیة معنوی و جهادی موفق شد در تمامی صحنهها و عرصههای انقلاب در طول هشت سال دفاع مقدس و دوران بازسازی و سازندگی کشور پیشگام دیگر سازمانها باشد و هر روز با قبول مسئولیتهای خطیر و متعدد به وزارتخانهای گسترده در مقایسه با دیگر وزارتخانهها تبدیل شود؛ چنانکه مسئولیت طرحهای توسعهای مختلف در زمینههای توسعة روستایی، دامپروری، جنگلداری، دامپزشکی، فعالیت در عرصة وسیع منابع طبیعی آبخیزداری و آبخوانداری، آموزش و پژوهش، تولید واکسن، شیلات و نیز ترویج مشارکت مردمی و بسیج نیروهای مردمی در امر تولید و سازندگی را به عهده گرفت (شیری، 1377، ص. 112ـ111).
جدول 1. ساختار و کارکرد جهاد سازندگی در دفاع مقدس
تشکیل جهاد سازندگی به فرمان امام خمینی (ره) در ۲۷ خرداد ماه ۱۳۵۸ |
اهداف و وظایف ابلاغ پیام انقلاب اسلامی به اقصی نقاط کشور؛ محرومیتزدایی و ارائة خدمات عمرانی، رفاهی، بهداشتی و آموزشی به روستاییان و عشایر؛ زمینهسازی برای مشارکت روستاییان در عرصة تولید و سازندگی؛ اولویت دادن به روستا به عنوان پایگاه تولید و کشاورزی و خودکفایی غذایی؛ حرکت به سوی استقلال و خودکفایی کشور از طریق توسعة کشاورزی، دامداری، صنایع روستایی با همکاری دیگر دستگاههای اجرایی و جلب مشارکت اقشار مختلف مردم (مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و روابط عمومی جهاد سازندگی، 1378، صص. 54ـ13) |
مدیریت شورایی و مشارکتجویانه |
ساختار جهاد سازندگی دفتر مرکزی؛ شورای مرکزی استان؛ شورای هماهنگی؛ کمیتهها و واحدها؛ شورای مرکزی شهرستان و جهاد سازندگی دهستان یا بخش |
نقش شورای هماهنگی بررسی پیشنهادها و برنامههای اجرایی کمیتهها پس از تصویب شورای مرکزی |
ویژگیها و شاخصهها سـاختار ولایی؛ مدیریـت و ادارۀ شـورایی؛ کنش جهادی؛ فرهنگ کار متعالی؛ میدان دادن به نیروی انسانی (به ویژه جوان)؛ جلب اعتماد و تعامل سازنده با محیط؛ مأموریتگرایـی بـهجـای تخصصگرایـی و پویایـی سـازمانی؛ نظـارت و کنتـرل غیررسـمی؛ سـاختار منعطـف و تطبیقپذیـر بـا تکلیـف و محیـط؛ شایستهسالاری انقلابی؛ انسـانمداری مقـدم بـر سـازمانمداری؛ تـوان یادگیـری و نـوآوری؛ آتـشبـهاختیـار بودن و واگـذاری اختیـار زیاد به نیروها؛ ساختار ساده و چالاک و دوری از قوانین و مقررات دستوپاگیر و کاغذبازی؛ توان یادگیری و نوآوری؛ نیروی انسانی متمایز؛ مشارکت و خودیاری مردم (روحاللهی و همکاران، 1397، صص. 127ـ112( |
عملکرد جهاد سازندگی در دفاع مقدس قبول مسئولیتهای متعدد در خطوط مقدم جبهه؛ مشارکت فعال در مهندسی رزمی جنگ؛ تأسیس ستاد مرکزی پشتیبانی و مهندسی جنگ در 1361؛ جمعآوری کمکهای مردمی و ارسال به جبههها؛ اجرای عملیات مهندسی و راهسازی و تأمین جانی نیروها (فعالیتهای فنی و مهندسی و اجرای عملیاتهای مهندسی مانند جادهسازی، پلسازی، سنگرسازی و احداث خاکریز) و نامیده شدن به اسم سنگرسازان بیسنگر |
نقش جهاد سازندگی کرمان در دفاع مقدس الگو قرار دادن شورای مرکزی تهران در امور مربوط به جنگ؛ ورود به فعالیتهـای مهندسـی رزمـی در جبهـه و اقدامـات پشـتیبانی و اعـزام نیـرو از پشـت جبهـه؛ انتخاب یکی از اعضای شـورای مرکـزی بـه عنوان مسـئول امور جنگ برای نظارت و پیشرفت در امور مربوط به جنگ و ساماندهی نیروها؛ انتخاب فرماندهان در واحدهای مختلف؛ تقویت جبهههای نبرد با بهرهمندی از نیروی انسانی متخصص در بخش تعمیرکاری، تدارکاتی و تبلیغاتی |
نقش و عملکرد جهاد سازندگی رفسنجان در دفاع مقدس گسترش فعالیتهای فرهنگی از طریق کمیتۀ فرهنگی و اقداماتی همچون تأسیس کتابخانههای روستایی، انتشار نشریات فرهنگی و خبری، نمایش فیلم، برگزاری مراسم و مسابقات مذهبی فرهنگی؛ نهادینه کردن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت؛ اعزام پزشکان و امدادگران به جبههها از طریق کمیتۀ بهداشت؛ نقشآفرینی در ستاد پشتیبانی جنگ به ویژه در بخش مهندسی رزمی؛ تقویت و پشتیبانی جبههها با راهاندازی واحدهای جذب نیرو، آموزش، تعاون و جذب و اعزام کمپرسیها؛ جمعآوری کمکهای نقدی و جنسی مردمی؛ جذب و اعزام نیروهای داوطلب مردمی و کارکنان سازمانها از طریق طرح 8 درصد؛ آموزش نیروهای رزمی و تخصصی؛ تأمین ماشینآلات و ملزومات مورد نیاز جبههها |
ساختار جهاد سازندگی
جهاد سازندگی از ابتدا به صورت شورایی پایهریزی شد و با پرهیز از شیوة برنامهریزی از بالا به پایین و ایجاد شوراهای تصمیم گیری، جزء اولین سازمانهای کشور بود که از ساختار غیرمتعارف و غیربوروکراتیک استفاده کرد. ساختار جهاد سازندگی متشکل بود از دفتر مرکزی جهاد سازندگی، شورای مرکزی استان، شورای مرکزی شهرستان و جهاد سازندگی دهستان یا بخش که هر یک از این مراکز نیز از شورای مرکزی، شورای هماهنگی، کمیتهها و واحدها تشکیل میشد. ایجاد شوراهای مختلف در جهاد سازندگی تهران و استانها و شهرستانها، همچنین شورای هماهنگی، شورای مدیران و شورای معتمدان از مهمترین اقدامات نوآورانة جهاد سازندگی بود که در تمام سطوح جهاد سازندگی، حتی پایینترین ردهها، از آنها بهره برده شد. همچنین، جهاد سازندگی تنها نهادی بود که بدون رئیس و با مدیریت شورایی اداره میشد (روحاللهی و همکاران، 1397، ص. 116). این سبک مدیریت شورایی در جهـاد سـازندگی و بهرهگیری از نیروی انسانی متخصص و متعهد جوان و اعتماد به آنها سـبب شـد تا جهاد بیش از دیگر نهادها، خود را بـا شـرایط جنگی وفـق دهد و در طول هشت سال دفاع مقدس مؤثرتر واقع شود. همچنین، فضای فرهنگی برخاسته از دوران دفاع مقدس و انگارة اساسی «کار برای رضای خدا»، «خدمت به خلق» و «مقابله با دشمن» که موجب تلاش بیوقفة جهادگران برای محرومیتزدایی و دفاع از کشور شده بود، موجب شد جهاد سازندگی به عنوان وزارتخانهای بسیار فعال در محرومیتزدایی از کشور و نقشآفرینی در جبههها مؤثر واقع شود (قائدعلی و سلیمی، 1399، ص. 147).
جهاد سازندگی در طول هشت سال دفاع مقدس با قبول مسئولیتهای متعدد در خطوط مقدم جبهه شگفتیساز شد. این سازمان نقشی مهم را در بخش مهندسی جنگ به عهده داشت و بر همین اساس نیز اعضای آن لقب سنگرسازان بیسنگر را از رهبر فقید انقلاب گرفتند. در سال1361، جهاد سازندگی ستاد مرکزی پشتیبانی و مهندسی جنگ را تأسیس کرد (همان، صص. 100 و 99). این ستادها در امر جمعآوری کمکهای مردمی شهرها و روستاها فعال بودند و در جبههها، علاوه بر رساندن این کمکها به رزمندگان، اجرای عملیات مهندسی و راهسازی و تأمین جانی نیروها را نیز به عهده داشتند. از مهمترین اقدامات پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در طول دفاع مقدس فعالیتهای فنی و مهندسی و اجرای عملیاتهای مهندسی مانند جادهسازی، پلسازی، سنگرسازی و احداث خاکریز بود (گروه پژوهش فصلنامه، 1393، ص. 153).
تشکیل جهاد سازندگی در کرمان
بعد از فرمان امام مبنی بر تأسیس جهاد سازندگی در سراسر کشور، دانشجویان درصدد برآمدند تا در استانهای مختلف کشور جهاد سازندگی را تأسیس کنند. در استان کرمان این توفیق نصیب سید حسین مرعشی نمایندة دانشجویان کرمانی در تهران شد که در سال 1358 با همکاری احمد توکلی (نمایندة امام جمعۀ کرمان) و قاسم اسدی با معرفی استاندار کرمان، محمدرضا باهنر از حزب جمهوری و محمدرضا مشارزاده از آموزش و پرورش، شورایی هفتنفره و یک هیئت اجرایی سهنفره را تشکیل داد (مرعشی، 06/06/1392). جهاد سازندگی استان کرمان با اجاره کردن ساختمانی در خیابان ناصریه (شهید باهنر فعلی) فعالیت خود را رسماً آغاز کرد (همان). بعد از یک سال، بنا به دلایلی بـه ساختمانی در میـدان آزادی انتقال یافت (حسینی رنجبر، 09/06/1392).
جهاد سازندگی کرمان با الگوبرداری از تشکیلات کشوری فعالیت خود را شروع کرد و شامل این بخشها بود: امور اداری و پرسنلی، تبلیغات، آموزش روستایی، کمیتۀ فرهنگی، شوراهای اسلامی، ادارة تعاون، جهاد مدارس، جهاد ادارات، بایگانی، گزینش، حراست (بیگزاده، 05/11/1392). جهاد برای راهاندازی به تجهیزات نیاز داشت و با فرمان دولت وقت، کلیۀ دستگاههای اجرایی باید ملزومات و تجهیزات مازاد خود را در اختیار جهاد قرار میدادند (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، صص. 181ـ180).
عملکرد و نقش جهاد سازندگی کرمان در دفاع مقدس
بـا شـروع جنـگ، حوزۀ فعالیتی و کارکردی جهـاد سـازندگی کرمـان مانند حوزۀ مرکزی جهاد در تهران با تغییراتی همراه شد. برای نمونه، بـه فعالیتهـای مهندسـی رزمـی در جبهـه و اقدامـات پشـتیبانی و اعـزام نیـرو به جبهـه روی آورد. همچنین، بـرای کارهـای مهندسـی رزمـی، نیروهـای جهـاد در منطقـه حضـور یافتند و فعالیـت کردند. با گسـترش جنـگ، از میـان اعضـای شـورای مرکـزی، فـردی بـه عنوان مسـئول امور جنگ انتخاب و موظف شد بـرای آگاهی از مشـکلات جنـگ و تدبیر بهتـر امور مربوط به جنگ بیشـتر مواقـع در منطقـه حضـور داشـته باشد (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، صص. 333ـ332).
با ادامة جنگ، جهاد سازندگی در سال 1361 ستادهای پشتیبانی جنگ در منطقه تشکیل را داد و کارهای مهندسی رزمی جنگ را به عهده گرفت. فرماندهان از میان اعضای شورای مرکزی انتخاب میشدند. فرماندهان ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی در بستان عبارت بودند از: صاحب نحوی در سال 1361؛ احمدرضا حقشناس در سال 1362؛ داوود نیکطبع در سال 1363؛ علی کریمزاده کارنما از سال 1364تا سال 1367 و محمدعلی عربنژاد در سال 1366 (همان، ص. 334). تمامی فعالیتهای مربوط به ستاد پشتیبانی مستقر در بستان را فرماندهان انجام میدادند و سازماندهی تشکیلات و قرارگاههای مستقر در منطقه و نیروهای مهندسی رزمی و فعالیتهای عملیاتها را به عهده داشتند.
ساختار ستاد پشتیبانی جهاد سازندگی
1 فرماندهان قرارگاههای مهندسی رزمی
ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی برای کارهای مهندسی رزمی بهراهاندازی قرارگاههای تاکتیکی در خطوط مقدم جبهه و تمامی قرارگاهها به فرمانده نیاز داشت. به همین منظور، فرماندة قرارگاه بستان افرادی را برای ساماندهی نیروهای قرارگاههای محورهای خطوط مقدماتی و سازماندهی کارهای مهندسی رزمی انتخاب کرد که شرح آن در ادامه میآید.
1-1 فرماندة گردان پمپاژ
با شروع عملیات آبی و خاکی، نیروها و فرماندهانی با تخصص آب، بیش از پیش، مورد نیاز بودند. به همین منظور، گردانهای آبی و خاکی از نیروهای متخصص جهاد سازندگی تأمین شدند.
2-1 فرماندة محورها
برای انجام دادن کارهای مهندسی مانند خاکریز زدن و احداث جاده و استحکامات، رانندگان و نیروهای متخصص در این زمینه به فرمانده نیاز داشتند و محوردارها با راهنمایی و ساماندهی نیروها، کارهای مورد نیاز در جبههها را انجام میدادند.
2 تعمیرکاران
تعمیرکاران متخصص جهاد سازندگی استان کرمان پیش از شروع عملیات، برای تعمیر ماشینآلات سبک و سنگین به منطقه اعزام میشدند و با تجهیز تعمیرگاهها، ماشینآلات مهندسی رزمی آسیب دیده را تعمیر میکردند.
3 نیروی تدارکاتی
تدارکات به معنای تأمین نیازها و مایحتاج رزمندگان بود. جهاد سازندگی واحدهایی را با عنوان خدمات و تدارکات مسئول تهیۀ مواد غذایی، پوشاک، مواد بهداشتی، ماشینآلات سبک و سنگین و... کرده بود.
4 نیروی تبلیغاتی
تبلیغات برای تقویت روحیة رزمندگان در جبهه نقشی بهسزا داشت. به همین منظور، نیروهای واحد فرهنگی جهاد سازندگی به صورت مأموریت به منطقه اعزام میشدند و برای تجدید روحیة رزمندگان، فعالیتهای فرهنگی و مذهبی مانند نماز جماعت، نمایش فیلم و تئأتر و مراسم ادعیه را برگزار میکردند (همان، صص. 336ـ334).
جهاد سازندگی رفسنجان به همت افراد انقلابی همچون حجتالاسلام عباس باقریان، حمید یاسری، حسین بهرامپور، مهدی باقری، احمد اسماعیلی، حبیب فرخزاده و اکبر پورمحمدی در سالهای اولیۀ انقلاب راهاندازی شد (صفری، 1388، ص. 528). عمدة فعالیت این نهاد انقلابی در ابتدا به روستاها مربوط بود که با بسیج عمومی مردم، دانشآموزان و دانشجویان انجام میشد. جهاد رفسنجان متشکل از کمیتههای مختلف کشاورزی، فرهنگی، بهداشت، عمران و ... بود و به صورت شورایی اداره میشد. اعضای شوراها از طریق شوراهای مرکزی در استان انتخاب میشدند (مرعشی، 06/06/1392). انتخاب اعضای شوراها و کمیتههای جهاد رفسنجان به عهدة حجتالاسلام حسین هاشمیان بود. جهاد رفسنجان ابتدا در ساختمان حظیرهالقدس (مکان مذهبی بهائیان که حاکم شرع و رئیس دادگاه انقلاب رفسنجان، حاج محمد هاشمیان آن را مصادره کرده بود) تشکیل شد. سپس، به خیابان سیمتری رفسنجان منتقل و ساختمانی در آنجا ساخته شد (صفری، 1388، ص. 528).
عملکرد و نقش جهاد سازندگی رفسنجان در دفاع مقدس
برای فهم این مهم و نظر به نبود دادههای قابل دسترس، از پژوهش منتشرنشدة مرضیه گلسرخی و نیز روایتهای رضا کهنوجی، نیروی پویای این نهاد در دوران دفاع مقدس و دیگر فعالان این عرصه استفاده شد.
کهنوجی با عنایت به کلام امام راحل که خدمت به محرومان را بالاترین عبادت میدانست، در سال 1361 به جهاد سازندگی رفسنجان وارد شد و در سمت مسئول کمیتة فرهنگی جهاد، فعالیتهای فرهنگی مانند نمایش فیلم، ایجاد کتابخانه و نشریات را در روستاها عهدهدار شد. وی اطلاعاتی مختصر اما ارزشمند را دربارۀ ساختار و فعالیتهای کمیتههای مختلف جهاد سازندگی رفسنجان در دوران دفاع مقدس ارائه کرده است. برای مثال، او به اعضای اولیۀ جهاد سازندگی رفسنجان و اقدامات کمیتة کشاورزی در رابطه با اعزام نیروهای جهاد به روستاها برای کمک به زارعان در کار داشت و برداشت محصول و توزیع ماشینآلات کشاورزی و نهال و بذر اشاره کرده است (کهنوجی، 15/11/1392).
ساختار جهاد سازندگی رفسنجان
کمیتة فرهنگی
فلسفة تشکیل جهاد سازندگی فرهنگسازی برای جلب مشارکت و بسیج عمومی در راه سازندگی کشور به ویژه دگرگونی فرهنگی روستاهای کشور بود. به همین منظور، یکی از اولین کمیتههای تشکیلشده در جهاد، کمیتۀ فرهنگی بود. جهادگران اولیه بدون کمیتة فرهنگی هویتی برای جهاد قائل نبودند و اعتقاد داشتند بدون کار فرهنگی و مشارکت مردم، فعالیتهای عمرانی جهاد نوعی عملیات پیمانکاری است که پیمانکاران با توجه به توان تخصصی بهتر از جهاد این امور را انجام میدادند.
فعالیتهای کمیتة فرهنگی جهاد در روستاها
1- نمایش فیلم
کمیتة فرهنگی جهاد سازندگی رفسنجان فعالیتهایی بسیار را برای محرومیتزدایی و ریشهکن کردن فقر فرهنگی انجام داد. این کمیته از واحدهای مختلف - واحد کتاب، واحد پوستر، واحد فیلم و واحد اسلاید- تشکیل شده بود و برای توسعة مطالعه در میان روستاییان، کارهای فرهنگی همچون ایجاد کتابخانه وارسال روزنامه و مجلات به روستاها و نیز نمایش فیلم را انجام میداد. گروههای نمایش فیلم بهسختی به روستاهایی وارد میشدند که آب و برق و جاده نداشتند و در آنجا فیلمهای مورد تأیید انقلاب همچون شیرسنگی و کارگر، و ... را نمایش میدادند که مردم از آنها استقبال میکرند (کهنوجی، 09/09/1394). بعد از نمایش فیلم، روستاییان کمکهای خود به مناطق جنگی را به جهادگران تقدیم میکردند (دامغانی، 17/10/1392).
اینگونه اقدامات کمیتۀ فرهنگی در افزایش آگاهی روستاییان از اخبار جنگ و تشویق آنها برای اعزام به جبهه مؤثر بود؛ چنانکه در طول جنگ، دستکم سه گردان از رفسنجان به جبهه اعزام شدند و ببیشتر نیروهای اعزامی در شمار فرماندهان جنگ درآمدند (کهنوجی، 09/09/1394).
2- ایجاد کتابخانة روستایی
از دیگر کارها برای ترویج فرهنگ انقلاب در روستاها استفاده از کتاب و کتابخوانی بود. به همین منظور، نیروهای جهاد به روستاها مراجعه میکردند و مکانی مناسب را برای ایجاد کتابخانه در نظر میگرفتند و با تهیۀ کتابهای انقلابی برای همة سنین کتابخانهها را راهاندازی میکردند. این امر موجب میشد روستاییان بهسهولت به کتابهای مورد علاقۀ خود دسترسی داشته باشند و فرهنگ کتابخوانی در میان آنها ترویج شود (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، ص. 186؛ کهنوجی، 09/09/1394).
3- نشریات روستایی
نشریات و روزنامهها از جملۀ محصولات فرهنگی هستند که در سطح وسیع اخبار را اطلاعرسانی میکنند. جهاد سازندگی در کنار محرومیتزدایی از چهرة روستاها، اقدامات فرهنگی را در اولویت قرار داد و علاوه بر نمایش فیلم و ایجاد کتابخانههای روستایی، نشریاتی را دربارة موضوعهای روز ایران و کشاورزان با عنوان «جهاد روستا» و «صالحین روستا» منتشر کرد (کهنوجی، 09/09/1394). روزنامة «صالحین روستا» بیشتر به موضوع شوراهای اسلامی اختصاص داشت (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، ص. 187).
4- مسابقات قرآنی و فرهنگی
اقدام فرهنگی دیگر در روستاها برگزاری مسابقات فرهنگی بود که در روستاها و در مراحل بعدی در سطح شهرستان و استان برگزار میشدند (کهنوجی، 09/09/1394).
5- کمیتة بهداشت
بخشی از فعالیت جهاد در حوزة بهداشت و پزشکی بود. جهاد که پیش از جنگ تجربة اعزام پزشکان و دانشجویان پزشکی را به مناطق محروم داشت، در طول جنگ نسبت به دیگر نهادها برای اعزام پزشکان و امدادگران به جبههها آمادهتر بود و از این رو، این وظیفه را به عهده گرفت.
بنا بر اسناد خبرگزاری پارس، جهاد سازندگی رفسنجان چند اکیپ پزشکی مجهز به وسایل اولیۀ امداد و دکتر، بهیار و سرپرست و چند دستیار و دارو، یک دستگاه مینیبوس و دو دستگاه ماشین تویوتا را به جبهه اعزام کرد (خبرگزاری پارس کرمان، 13 مهر1359؛ 1 آبان 1359).
6- ستاد پشتیبانی
پس از تشکیل ستاد مرکزی پشتیبانی و مهندسی جنگ، نظر به ضرورت تدارکات منطقه، در استان کرمان و شهرستانها نیز ستادهای پشتیبانی تشکیل شدند که برای هدایت تدارکات و پشتیبانی جنگ اقداماتی مؤثر را انجام دادند؛ به طوری که علاوه بر جمعآوری کمکهای مردمی، واحدی به نام جذب نیرو و آموزش و تعاون را راهاندازی کردند (علینقی، 20/04/1392). ستاد پشتیبانی رفسنجان درسال 1361 زیر نظر امام جمعه، جهادسازندگی و فرمانداری تشکیل شد (اسناد دفاع مقدس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان، 5 مهر 1361).
نمودار 1. تشکیلات ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان کرمان
اقدامات ستاد پشتیبانی
1- جمعآوری کمکهای مردمی
برای ارﺳﺎل ﺳﺮﯾﻊ و ﺗﻮزﯾﻊ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﮐﻤﮏﻫﺎ، وﺟﻮد ﺗﺸﮑﯿﻼت ﺿﺮوری و ﻻزم ﺑﻮد. به همین منظور، ﺳﺘﺎدی برای ﺟﻤﻊآوری و ﻫﺪاﯾﺖ ﮐﻤﮏهای ﻣﺮدﻣﯽ با ﻋﻨﻮان ﺳﺘﺎد ﭘﺸﺘﯿﺒﺎﻧﯽ جنگ جهاد سازندگی ﺷﮑﻞ ﮔﺮﻓﺖ که ساختار اداری و سازمانی آن متشکل بود از: مسئول امور جنگ در شورای مرکزی؛ مسئول ستاد پشتیبانی جنگ؛ مسئول صندوقها و پایگاههای جمعآوری، بستهبندی و ارسال کمکهای مردمی؛ بانوان که کار بستهبندی اجناس را انجام میدادند و مسئول انبار نگهداری کالاهای جمعآوریشده تا زمانی که در منطقه به آنها نیاز میشد. ستاد چهار عضو اصلی به این قرار داشت: اﻣﺎم ﺟﻤﻌﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان رﺋﯿﺲ؛ استاندار ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻗﺎﺋﻢ ﻣﻘﺎم ﺳﺘﺎد کمکهای ﻣﺮدﻣﯽ؛ ﻓﺮﻣﺎﻧﺪۀ ﺳﭙﺎه ﭘﺎﺳﺪاران و ﻣﺴئول ﺟﻬﺎد ﺳﺎزﻧﺪﮔﯽ.
نمودار 2. ساختار واحد جمعآوری کمکهای مردمی در ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان کرمان
دولت بخشنامهها و دستورالعملهایی را برای ساماندهی و برنامهریزی در زمینۀ جمعآوری کمکهای مردمی صادر و به ستادهای مربوط ابلاغ میکرد. شورای مرکزی هر شهرستان بر عملکرد ستاد پشتیبانی نظارت کامل داشت. اهم بخشنامهها عبارت بودند از: 1- افتتاح حساب پشتیبانی جنگ در هر شهرستان برای واریز کلیۀ وجوه جمعآوریشده؛ 2- واریز وجوه دریافتی و جمعآوری شدة هر شهرستان به حساب جاری 66666 بانک استان شعبۀ مرکزی؛ 3- ممنوعیت برداشت از وجوه دریافتی مردم برای هزینههای جاری ستاد؛ 4-دریافت وجه علیالحساب برای هزینههای جاری ستاد با مراجعه و ارائۀ فاکتور به کرمان؛ 5- نظارت کامل اعضای شورای شهرستان بر عملکرد ستاد پشتیبانی آن شهرستان (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، صص. 344ـ353).
برای جمعآوری کمکهای مردمی نیازسنجیهایی در جهاد سازندگی انجام میشد. نظر به اینکه جهاد به صورت شورایی اداره میشد، با شروع جنگ یکی از اعضای شورا به عنوان مسئول امور مربوط به جنگ انتخاب شد که موظف بود همة امور مربوط به جنگ و مناطق جنگی را پیگیری کند و با بازدید از منطقه در جریان نیازها و مشکلات منطقه قرار گیرد و در استان پیگیریهای لازم را برای برطرف کردن آنها انجام دهد. نمایندة امام در جهاد سازندگی و دیگر اعضا و مسئولان ستاد پشتیبانی در شهرستانها و اعضای شورایهای اسلامی هم در این بازدیدها شرکت میکردند. گاهی مسئولان گردان خیبر که در منطقه مستقر بودند نیازها را شناسایی میکردند و با تماس و مکاتبه، مسئولان استان را در جریان قرار میدادند و از آنها استمداد میخواستند. نیازها متناسب با فصول سال و منطقة حضور رزمندگان بررسی و شناسایی میشدند (همان، صص. 365ـ364). معمولاً نیازهـای جبهـه از رسـانههای عمومـی اعلام و کمکهای مردمی به شکلهای مختلف در سطح روستاها و شهرستانها جمعآوری میشد همان، صص. 355ـ354(.
در اسناد رسانهای، به اعلانیههای ستاد پشتیبانی در خصوص اقلام و نیروی انسانی متخصص مورد نیاز جبههها اشاره شده است، از جمله اعلانیة ستاد رفسنجان مبنی بر نیاز مبرم جبههها به ماشین، کمپرسی، بولدوزر، وانت تویوتا و کارگر کورهپز (اسناد دفاع مقدس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان، 19 آبان 1361)، رانندۀ لودر، بولدوزر، گریدر، رانندۀ پایۀ یک و دو، مکانیک درجهیک، ماشینآلات سنگین و سبک، خیاط، آرایشگر، جوشکار، آشپز و نیروی سادۀ خدماتی و... (اسناد دفاع مقدس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان، 22 خرداد 1363؛ اسناد مورخ 9 مرداد 1363؛ 7 مهر 1365 و 29 دی 1365).
در این اسناد، نقش ستاد پشتیبانی جهاد سازندگی شهرستان رفسنجان در جمعآوری کمکهای نقدی و جنسی مردم روستاها و شهرستان رفسنجان به تفصیل شرح داده است، از جمله شرح کمکهای نقدی دانشآموزان و کارکنان آموزش و پرورش رفسنجان و کمکهای غیرنقدی شامل طلا، گندم، پسته، خرما، لباس و گونی و دیگر اقلام اهدایی مردم روستاهای مختلف رفسنجان (اسناد دفاع مقدس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان، 20 اسفند 1362؛ اسناد دفاع مقدس خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان، 11مرداد 1363؛ 4 شهریور 1363 و 6 دی 1363 و 16 بهمن 1364؛ اسناد 8 و 15 و 28، بهمن 1364؛ 28 اردیبهشت 1365؛ 16 تیر 1365 و 16/11/1364).
2- تبلیغات
از دیگر اقدامات ستاد پشتیبانی جهاد سازندگی رفسنجان در جمعآوری کمکهای مردمی تبلیغات بود. به همین منظور، کاروانهای تبلیغاتی در شهرها و روستاها راه میافتادند و به وسیلة بلندگوهای نصبشده بر روی ماشینها و پخش سرودهای آهنگران و کویتیپور، در سطح روستا و شهر به جمعآوری کمکها اقدام میکردند (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، ص. 361؛ کهنوجی، 09/09/1394).
3- استقرار گروههای سیار در مناسبتهای مختلف
استقرار گروههای سیار در ایام و مناسبتهای مختلف از دیگر راهکارهای جمعآوری کمکهای مردمی بود. جهاد سازندگی در ایام ویژه مانند دهة فجر، مراسم تشییع شهدا و روزهای ویژه و پنچشنبهها و جمعهها و راهپیماییهایی که در سطح شهر برگزار میشدند، گروههایی را مستقر و به جمعآوری کمکهای مردمی اقدام میکرد. کمکهای غیرنقدی علاوه بر مواد غذایی و پوشاک، اقلام بهداشتی را هم شامل میشدند (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، ص. 366).
4- نیازسنجی
با شروع جنگ، اعضا و مسئولان ستاد پشتیبانی در شهرستانها به همراه یکی از اعضای شورای جهاد سازندگی که مسئولیت جنگ را به عهده داشت، به منظور نیازسنجیها و پیگیری امور مربوط به جنگ و مناطق جنگی، از منطقه بازدید میکردند و به این ترتیب، در جریان نیازها و مشکلات قرار میگرفتند و برای برطرف کردن آنها پیگیریهایی ویژه را انجام میدادند (کهنوجی، 09/09/1394).
5- تعامل با ادارات و سازمانها و جلب کمکهای نقدی و غیرنقدی
در دوران دفاع مقدس و با تبلیغاتی که ستاد پشتیبانی جهاد سازندگی استان کرمان و شهرستانهای آن انجام میداد، بسیاری از ادارات و سازمانهای استان کمکهای نیروهای خود را جمعآوری میکردند و به ستاد پشتیبانی جنگ تحویل میدادند. بیشتر این کمکها نقدی بودند. کهنوجی به کمکهای (نقدی و غیرنقدی) چشمگیر کارکنان مس سرچشمه اشاره کرده است (همان).
افزون بر کمکهای مردمی، بسیاری از اجناس مورد نیاز منطقه نیز از سازمانها و ادارات تهیه و تأمین میشدند. به همین منظور، ستاد پشتیبانی با مکاتباتی که انجام میداد، درخواستهای خود را مطرح و با پرداخت وجوه و هزینهها، کالاهای مدنظر را تهیه و به منطقه ارسال میکرد. تعاملات ادارات و سازمان های شهرستان رفسنجان با ستاد پشتیبانی جنگ نیز چشمگیر بودند. برای نمونه، ادارة مخابرات رفسنجان برای برطرف کردن مشکل تلفن ستاد، تلفنهای ادارات را بعد از وقت اداری به ستاد پشتیبانی انتقال داد. این تعاملات با ستاد امام جمعه، سازمان تبلیغات و دیگر ادارات هم وجود داشتند و موجب وحدت و انسجام در ادارات و سازمانهای رفسنجان شدند؛ وحدتی که به تشکیل سه تا چهار گردان مهندسی و مهندسی رزمی در رفسنجان منجر شد؛ به گونهای که در ستاد پشتیبانی هیچگاه کمبود راننده وتجهیزات و ماشینآلاتی همچون کمپرسی وجود نداشت (همان).
6- رساندن نامههای مردم به رزمندگان
مردم نقش اساسی در جنگ داشتند و به جنگ اهمیت میدادند. برخی از مردم حتی نان شب خود را به جبهه کمک میکردند. در میان کمکهای مردمی، بیشتر اوقات، نامههایی برای رزمندگان پیدا میشد که در آنها مکتونات قلبی خود را بیان میکردند. این نامهها پل ارتباطی بین مردم و رزمندگان بودند و بر توان رزمندگان میافزودند (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، ص. 370؛ کهنوجی، 09/09/1394)
7- تشکیل کلاسهای توجیهی
با پیروزی انقلاب اسلامی و گسترش فعالیت احزاب در جامعه، به ویژه حزب دمکرات و مجاهدین خلق، برای آشنا شدن افراد با تفکرات و رویکردهای احزاب و اینکه به سمت و سوی احزاب مخالف با انقلاب نروند، کلاسهای توجیهی برپا میشدند. برای نمونه، حزب جمهوری اسلامی کلاسهایی را تشکیل داده بود که اعضای ستاد پشتیبانی به جلسات این حزب میرفتند و با ارائۀ فیشهایی به جمعآوری کمکها اقدام میکردند (همان).
8- جلب مشارکت زنان در تهیۀ ملزومات مورد احتیاج جبههها
در دوران دفاع مقدس، افزون بر مواد غذایی، البسه و پوشاک - شامل لباسهای نظامی، لباس زیر و لباس گرم - از ملزومات مورد احتیاج جبههها بودند. از آنجا که البسه در تعداد زیاد مورد نیاز بود، جهاد سازندگی کارگاههای دوخت و بافت لباس را راهاندازی کرد که زنان در این کارگاهها فعالیت میکردند (محمودینژاد، 16/10/1392).
کهنوجی نقش زنان را در پشت جبهه و خط مقدم (داخل جبهه) با اهمیت و بیتوجهی به نقش زنان را جفا به آنان میداند. به باور او، فرهنگ ایثار و شهادت رزمندگان در دوران دفاع مقدس مدیون و محصول تربیت دینی و اسلامی مادران و همسران و خواهران ایثارگر و شهید بود که حاضر به تحمل تمام سختیها و رنجها شدند؛ اما نثار کردن جان فرزند، همسر و برادر خود را در راه اسلام باارزش و مهم میدانستند. او نقش مادران و خواهران را در جنگ بالاتر از نقش رزمندگان، جانبازان و حتی شهدا میداند؛ زیرا آنها هم در پشت جبهه و هم در خط مقدم حماسه آفریدند (کهنوجی، 09/09/1394).
9- بسیج کمپرسیها
ماشینآلات سنگین در مهندسی رزمی نقشی بهسزا داشتند. با توجه به تحریمها و وضع نابهسامان اقتصادی، دولتمردان برای پشبرد اهداف جنگ تصمیم به بسیج کمپرسیهای مردمی گرفتند. به همین منظور، این فعالیت مهم ابتدا به جهاد سازندگی و از سال 1363 به سپاه پاسداران واگذار شد (کهنوجی، 09/09/1394). واحد کمپرسی مستقیماً زیر نظر مسئول پشتیبانی جنگ استان به جمعآوری کمپرسیها از سطح جادههای خارج و داخل شهر و اعزام آنها به جبهه اقدام کرد. پس از بازگشت کمپرسیها از جبهه مطابق قوانین با آنها تسویهحساب میشد. برای بسیج و اعزام کمپرسی به جبههها، مسئولان کشوری بخشنامهها و آییننامههایی را تنظیم کردند و در دستور کار سازمانها و ادارات مربوط قرار دادند. طبق دستورالعمل و آییننامههای صادرشده، مدت مأموریتهای کمپرسیهای مردمی 15روزه بود که سالیانه محاسبه میشد و برای این امر کارتهایی صادر میشدند که مدت مأموریت را مشخص میکردند. همچنین، کارتهایی دیگر صادر میشدند که خسارت واردشده بر دستگاهها را معلوم میکردند (گلسرخی، پژوهش چاپنشده، صص. 380 و 390؛ علینقی،20/04/1392).
10- جذب و اعزام نیرو
با ورود جهاد سازندگی به امداد و پشتیبانی جنگ، در ستاد پشتیبانی واحد جذب نیروهای داوطلب مردمی راهاندازی شد. دولت برای بهتر انجام شدن کارها و سازماندهی نیروها، بخشنامهها و آییننامههایی را صادر کرد و در اختیار ستادهای پشتیبانی قرار داد. واحد جذب نیرو با همکاری افراد ذیل فعالیت میکرد: 1- عضو شورای مرکزی و مسئول امور جنگ؛ 2- مسئول ستاد پشتیبانی جنگ جهاد سازندگی استان