نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
پژوهشگر گروه پژوهشی تاریخ شفاهی گرا، کرمان، ایران
چکیده
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
In the past, you know that there is a lot of people's history, often at the same time on the edge of the countryside, and on both sides of the road, you can use it to make new things and create a new story on the other side of the house. How do we cool it? The battle of Iraq against Iran took place on the 31st of Shahrivar, 1359, and the defense of my armaments and finances, along the eastern and western borders, and the Arab borders of Iraq. There is an intermediary in Iran's prohibition. This is the limit of the length of the weapon assembly and the Nezami Afzarhay tank, which has become a thing of the past. Here are the innovations and inventions of Nairobi Nezami in Iran in one and the same way. By directing it to the male, he used it in oral history and used it to accompany it with a toothpick with which he used the original press of one stick to provide an air to thank 41 Tharallah, it has the title of growth of innovations and inventions. How long is your drive? This is an investigation because someone with a mobile device uses an anti-aircraft weapon, generates sparks of energy sources, and other innovations in the possession of a mobile device to remove the conditions and solve the problem Lat bi najam rasandah ast.
کلیدواژهها [English]
بررسی ابداعات و اختراعات در دوران جنگی هشتساله که به کشور انقلابی و نوپای ایران تحمیل شد و آن را با چالش جدی مواجه کرد، به همان سالهای اول جنگ و زمانی بازمی گردد که دکتر مصطفی چمران، فرماندۀ ستاد جنگهای نامنظم، به منظور متوقف کردن پیشروی ارتش عراق در شهرهای مرزی جنوب غربی، با رهاسازی آب در دشت خوزستان باعث به گِل نشستن تانکها و یگانهای زرهی عراق و مانع ورود آنها به داخل این شهرها شد (مژدهی، 1398، ص. 138). در ادامۀ جنگ نیز، به دلیل تحریم ایران از سوی ابرقدرتها، جوانان مبتکر ایرانی با اختراعاتی کمنظیر مانند ساخت پل متحرک به طول 14 کیلومتر و عرض 18 متر در سال 1363 که بعد از عملیات خیبر، آن را بر روی آبهای راکد هورالهویزه برای انتقال نیروها و امکانات پشتیبانی نصب کردند (ملائی و همکاران، 1399، ص. 1). در حوزۀ تسلیحاتی هم، حسن طهرانی مقدم، فرماندۀ توپخانۀ نیروی زمینی سپاه، با گروهی از جوانان نخبه پس از فراگیری آموزشهای تخصصی، با اجرای عملیات مهندسی معکوس بر روی موشکهای خریداریشده از کشور لیبی، به فناوری تولید موشکهای دوربرد دست یافتند و عملیات موشکی مقابله به مثل را برای انهدام اهدافی در بغداد، همزمان با اجرای عملیات بدر در منطقۀ هورالهویزه در اسفند 1363، در دستور کارشان قرار دادند (غفارحدادی، 1400، ص. 316-317). علاوه بر اینها، فرماندهان با همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاهها ابتکارات و ابداعاتی دیگر را هم در طول هشت سال جنگ طراحی و از آنها بهرهبرداری کردند تا با وجود همۀ سختیها، از فرصتها برای بهبود کمبودها در رابطه با امکانات، تجهیزات، سلاح و مهمات استفاده کنند؛ از این رو، در طول جنگ، استفاده از ابداعات و نوآوریهایی جدید در جبههها به چشم میخورد که این امر به ویژه در بهینهسازی سلاحها و جنگافزارهای نیمهسنگین گردانهای پشتیبانی رزم از جمله سلاحهای پدافند هوایی لشکر 41 ثارالله به منصۀ ظهور رسیده است. با توجه به این مقدمه، هدف پژوهش حاضر بررسی ابداعات و اختراعات این واحد در طول جنگ است. هرچند پیش از این مقالاتی به رشتۀ تحریر در آمدهاند که به طور کلی دربارۀ ابداعات در جنگ تحمیلی بحث کردهاند، در رابطه با واحد پدافند هوایی لشکر 41 ثارالله تا کنون پژوهشی مستقل انجام نشده است و برای نخستین بار است که این موضوع با تکیه بر ابزار مصاحبه و با روش تاریخ شفاهی بررسی میشود. همچنین، این پژوهش میتواند به عنوان نمونه توسط سایر واحدها و گردانهای دخیل در جنگ استفاده شود.
پیشدرآمداختراعات، ابداعات و ساخت برخی از قطعات جنگافزارهای پشتیبانی رزم در لشکر 41 ثارالله نخستین بار توسط مهدی زندینیا[1]، فرماندۀ تیپ ادوات این لشکر، آغاز شد. در این راستا، او کارگاهی را در ستاد لشکر راهاندازی کرد و هر ایدهای را که به ذهن وی و سایر فرماندهان و رزمندگان این تیپ خطور میکرد، در آنجا به مرحلۀ آزمایش میگذاشت و پس از کسب اطمینان از کارایی ایده، آن را عملیاتی میکرد و به کار میبست. از جملۀ ابتکارات وی نصب قبضههای موشکانداز 107 م.م. مینی کاتیوشا بر روی خودروها و متحرک کردن این جنگافزار برای تحرک بیشتر در مناطق عملیاتی بود. همچنین، چرخدار کردن سلاح دوشکا به منظور سرعت حرکت بیشتر در شبهای عملیات و ... از دیگر ابداعات این فرماندۀ مبتکر بوده است (ایرانپور، 1399، ص. 350)
مهدی زندینیا به منظور بهرهگیری از توان علمی اساتید و دانشجویان، عدهای از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان را که به جبهه و لشکر ثارالله اعزام شده بودند، جذب کرد تا او را در این کار از نظر علمی یاری کنند؛ به همین دلیل، با توجه به نیاز یگانهای پشتیبانی رزم و به منظور کاهش تلفات انسانی و تسریع در مقابله با دشمن، دفتر طرح تحقیقات صنایع خودکفایی سپاه سیستان و بلوچستان قبل از سال 1365 با مدیریت مهندس حمیدرضا بصراوی و از سال 1366 تا 1367 با مدیریت اسماعیل نجفی اقدم از دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در لشکر 41 ثارالله راهاندازی شد و شامل حدود 55 طرح پژوهشی از جمله
1- تجهیز نفربر آبی - خاکی خشایار (B.T.R.50) به خمپارهانداز 120میلیمتری با ریل تنظیم زاویۀ آتش مکانیزه (در عملیاتهای کربلای 4، 5 و 8 و تکهای شلمچه استفاده و نمونههایی از آن هم تکثیر و به برخی از لشکرهای سپاه نیز داده شده است)؛
2- سکوی شلیک متحرک تفنگ 106میلیمتری با قابلیت بالابری قبضه و نفر با اختلاف ارتفاع 2متری در زمان کمتر از 3 ثانیه (اکنون نمونهای از آن در باغ موزۀ دفاع مقدس کرمان به نمایش گذاشته شده است)؛
3- سنگرهای سبک با قابلیت حمل و برپایی آسان توسط وانت؛
4- نوار پُرکن مکانیزۀ نارنجکانداز پلامینا؛
5- دکل دیدهبانی تاشو روی آب به ارتفاع قابل تغییر 4 تا 12 متر (نصبشده در هورالعظیم روبهروی شهرالعمارۀ عراق)؛
6- دکل ارتفاع متوسط دیدهبانی با پایۀ مختلط آبی و کف هور ( به ارتفاع ثابت 24 متر، نصبشده در منطقۀ نهروان هورالعظیم)؛
7- دکل بلند دیدهبانی با پایۀ مختلط آبی و کف هور( به ارتفاع ثابت 30 متر، نصبشده در منطقۀ ترابه – نهروان هورالعظیم)؛
8- طراحی و ساخت دکل جمعشونده و سیار (چرخدار قابل حمل) با ارتفاع متغیر قابل تنظیم با نیروی تراکتور یا موتور به ارتفاع 4 تا 18 متر؛
9- تجهیز موشکانداز آرپیجی 7 به دوربین پریسکوپی، پایۀ ارتفاع متغیر و دستۀ شلیک پنهان در پایین پایه برای استفاده در خطوط کمین و سنگرهای خط مقدم؛
10- تجهیز تفنگ سمینوف (تکتیرانداز) به دوربین پریسکوپی، پایۀ ارتفاع متغیر و دستۀ شلیک پنهان در پایین پایه برای استفاده در سنگرهای کمین و خط مقدم؛
11- تجهیز خودروی فرماندهی و خودروهای امدادی به پوشش ضد گلوله با قابلیت مانور در مناطق عملیاتی؛
12- تجهیز خودروهای سبک به لاستیکهای پُرشده با فوم ویژه به منظور جلوگیری از پنچری در اثر تیر و ترکش؛
13- نصب، راهاندازی و بهینهسازی دستگاه تصفیۀ آب سیار برای تأمین آب شُرب رزمندگان خطوط مستقر در هورالعظیم؛ به ویژه هنگامی که پایین آمدن سطح آب هور امکان ارسال امکانات تدارکات با قایق را با مشکل مواجه میکرد. این تصفیۀ آب سیار در یکی از حوضچههای نهروان در هورالعظیم نصب شده بود و برای چندین لشکر مستقر در این خط خدمات ارائه میکرد؛
14- اصلاح کفشکهای ماشینآلات مهندسی برای تقویت قابلیت کار در مناطق باتلاقی و هورالعظیم؛
15- طراحی و ساخت راهنمای الکترونیکی مسیرهای اضطراری برای شبهای عملیات که با توجه به پیچیدگی مسیرهای منطقۀ عملیاتی به ویژه در شلمچه در فقدان عوارض ثابت طبیعی بهکار گرفته شدند؛
16- سیستم کالیبراسیون قابل حمل تفنگهای 106، 82 و 73میلیمتری؛
17- سیستم مخابرات امن اختصاصی یگانهای آتش منحنی و مرکز تطبیق آتش؛
18- دوربین کنترل از راه دور و مداربستۀ دیدهبانی (انتقال تصاویر از بالای دکل دیدبانی به داخل سنگرهای فرماندهی و قرارگاه تاکتیکی)؛
19- سیستم آتشباری نیمجین خمپارۀ 60میلیمتری ضد کمین؛
20- طرح تولید انبوه گلوبند جنگافزار دوشکا؛
21- سیستم آتش الکترونیکی قبضههای مینی کاتیوشا؛
22- طراحی و ساخت سنگرهای اجتماعی بزرگِ بتنی برای حفاظت از رزمندگان در مقابل اصابت گلولههای توپخانۀ دشمن؛
23- طرح چرخدار کردن جنگافزارهای دوشکا؛
24- شارژر باتری لیتیومی موشکهای دوش پرتاب سام 3؛
25- طراحی و ساخت سامانۀ پسیو تشخیص مختصات استقرار قبضههای آتش منحنی دشمن؛
26- طرح ساخت دستگیرههای پوکهپران توپهای پدافند هوایی؛
27- طرح ساخت سیم مسلحکنندۀ قبضههای پدافند هوایی؛
28- طرح متحرک کردن قبضههای 23م.م. پدافند هوایی بر روی خودروهای لندکروزر؛
29- طرح قالبهای لاستیکی برای بیسیمهای غواصها در مناطق آبی؛
30- طرح نصبِ خمپارهانداز 82میلیمتری بر روی قایق و پلهای شناور با قنداق ویژه؛
و دهها طرح دیگر بود که توسط کارشناسان متخصص این دفتر طراحی شدند و مورد بهره برداری قرار گرفتند (نجفی اقدم، 29/5/1402)
شکل 1. چرخدار کردن قبضههای دوشکا؛ تولید صنایع خودکفایی سپاه استان در لشکر ثارالله. شهید مهدی زندینیا، علیاصغر بهنامنیا و اسماعیل نجفی اقدم از طراحان و سازندگان این جنگ افزار بودند. نمونهای از آن در باغ موزۀ دفاع مقدس کرمان به نمایش گذاشته شده است.
اختراعات و ابداعات گردان 406 پدافند هوایی
به منظور تسهیل در جابهجایی و تسریع در بهکارگیری این سلاحها در نقاط مختلف جبهه شامل عملیاتهای آفندی و خطوط پدافندی و نیز اجرای بهتر مأموریتهای محولشده، طرح متحرک کردن سلاحهای نیمهسنگین مهمترین موضوعی بود که در دستور کار فرماندهان این گردان قرار گرفت.
خلاقیت، ابتکارات و نوآوریهای مهدی زندینیا به جایی رسید که تمام فرماندهان لشکر ثارالله را به فکر استفاده از چنین روشی برای حمل آسان و متحرک کردن سلاحهای نیمهسنگین در یگانهای تحت امر انداخت؛ از این رو، مجید نخعی، فرماندۀ گردان پدافند هوایی لشکر ثارالله، نیز که برای تسهیل در حمل و تحرک بیشترِ جنگافزارهای ضد هوایی 5/14م.م. و 23م.م. به دنبال چارهاندیشی بود، از الگوی تیپ ادوات و تخصص زندینیا برای نصب این سلاحها بر روی خودروها و نفربرها استفاده کرد. او هم با اختراعات و ابداعات خود الگویی مناسب را برای نصب سلاحهای ضد هوایی بر روی خودروها و حتی پلهای خیبری در آبهای هورالعظیم ارائه کرد. صفرمحمدی، فرماندۀ قبضه و آتشبار پدافند هوایی لشکر41 ثارلله به خاطر دارد یکی از ابداعات پدافند هوایی متحرک کردن قبضهها بوده است؛ در مرحلۀ نخست، قبضۀ تکلول 5/14میلیمتری را روی جیپ و بعد روی خودروهای دیگر نصب میکردند و مجید نخعی، فرماندۀ گردان، در این ابداعات پیشقدم بوده است (صفرمحمدی، 12/07/1399)
این گردان تعدادی از قبضهها را روی خودروها نصب میکرد تا بهراحتی بتوان آنها را در خط و مقرها جابهجا کرد. روش نصب هم اینگونه بود که داخل اتاق عقب خودروها، سکویی را برای نصب قبضهها جوش میدادند. پدافند هوایی با الگوپذیری از تیپ ادوات، برای متحرک کردن قبضهها بهرهبرداری کرده و حتی برخی از قبضهها را روی پلهای خیبری با نصب سکوهای فلزی در منطقۀ عملیاتی هورالعظیم نصب میکرد تا به دلیل ارتفاع نیزارها، رزمندگان پدافندهوایی دید کافی نسبت به پرواز بالگردها و جنگندههای دشمن داشته باشند و به سمت آنها شلیک کنند. قبل از عملیات بدر در سال 1363 هم، فرماندۀ واحد پدافند هوایی با تأکید فرماندۀ لشکر 41 ثارالله به منظور مقابله با تهاجم هوایی دشمن در منطقۀ عملیاتی هورالهویزه، چند قبضۀ ضد هوایی را بر روی نفربرهای خشایار[2] نصب کرده است. این طرح را شهید علوی، مسئول پدافند هوایی قرارگاه نوح، پیشنهاد داده و فرماندۀ لشکرثارالله نیز آن را پذیرفته بود.
برای اجرایی کردن طرح بالا، فرماندهان و رزمندگان گردان پدافند هوایی این لشکر یک کارگاه جوشکاری را راهاندازی کردند و با نظارت فرماندۀ این گردان، چند شبانهروز قبضهها را روی نفربرهای خشایار و سایر شناورها نصب کردند. آنها ابتدا یک طوق زیرِ گردونۀ قبضه میبستند و بعد آن را روی بدنۀ خشایار جوش میدادند. سپس، شبانه آن را داخل آبهای هورالعظیم میانداختند و به صورت آزمایشی در آب حرکت میکردند. در ابتدا، نیهای هور داخل توربینهای خشایارها میرفتند و حرکت آنها را کُند میکردند که این مشکل هم توسط مهندسی لشکر برطرف شد. پیش از عملیات بدر، تعدادی از قبضهها را هم روی لندیگراف[3] و قایق نصب کردند. در واقع، از این زمان به بعد، متحرک کردن قبضههای پدافند هوایی به طور جدی در دستور کار فرماندۀ گردان پدافند هوایی لشکر قرار گرفته است (پورسلطانی، 10/6/1397). در اظهارات حسن افضلی، یکی دیگر از فرماندهان گردان پدافن دهوایی، نیز به موضوع متحرک کردن قبضههای ضد هوایی اشاره شده است (افضلی، 19/9/1399)
جعفر تکلو نیز به یاد دارد برای متحرک کردن قبضههای ضد هوایی این گردان، اولین بار آنها را روی لندکروز نصب کردند و به منطقۀ تنگۀ زلیجان مقر لشکر ثارالله که زمین آن دارای تپههای رملی بود، اعزام کردند تا با توجه به متحرک بودن سلاحهای ضد هوایی در اثر شلیک در نقاط مختلف، به مقابله با هواپیماهای دشمن که در سطح پایین پرواز و منطقه را بمباران می کردند، مانع تهاجم هوایی عراقیها شده و خلبانان عراقی بهناچار از ارتفاع بالا بمبهایشان را دورتر از اردوگاه لشکر رها نموده و به کسی آسیب نمی رسیده است (تکلو، 01/10/1399)
بر اساس اظهارات رزمندگانی دیگر، از جمله عبدالله خواجویی، به منظور متحرک کردن قبضههای گردان پدافند هوایی لشکر ثارالله، سه قبضۀ ضد هوایی را برای شرکت در عملیات بدر بر روی نفربرهای خشایار نصب کردند تا این خشایارها هنگام انتقال نیروها در آبهای هورالعظیم و همزمان با شروع عملیات، برای درهمشکستن سنگرهای خط مقدم دشمن، از آتش انبوه این قبضهها استفاده کنند. برای محافظت از مقر قایقهای یگان دریایی در برابر حملات بالگردها و هواپیماهای جنگندۀ عراقی، نیز از همین قبضههای نصبشده بر روی خشایارها استفاده میشد. تعدادی از رزمندگان این گردان اعزامی از استان سیستان و بلوچستان از جمله مجیدالله کیخا، احمد عربشاهی، ناصر میرزایی و... هم به عنوان فرماندهان قبضه و آتشبار با این خشایارها در عملیات بدر نقشی مؤثر داشتند (خواجویی، 26/12/1398). مجیدالله کیخا نیز که در سال 1363 در خط پدافندی شلمچه مستقر بود، در اجرای طرح متحرک کردن قبضهها و نصب تعدادی از قبضههای ۵۷میلیمتری و ۲۳میلیمتری در گردان پدافند هوایی بر روی خودروهای بزرگ و کوچک مشارکت داشت و از این قبضهها در عملیاتهای بعدی استفاده میکرد (کیخا، 22/2/1399)
شکل 2. نمونهای از قبضههای 23میلیمتری پدافند هوایی که بر روی بیامپیها نصب و در جبهه استفاده میشد.
روند متحرک کردن جنگافزارهای ضد هوایی به منظور عکسالعمل سریع در مقابل تهاجم هوایی دشمن در گردان پدافند هوایی لشکر 41 ثارالله در دوران دفاع مقدس همچنان استمرار داشته است. یکی از فرماندهانی که در این کار بعد از عملیات خیبر برای سهولت در جابهجایی سلاحهای ضد هوایی و همراه شدن آنها با گردانهای رزم برای پشتیبانی از آنان مشارکت داشت، احمدعلی عربشاهی بود که در واحد پدافند تصمیم گرفتند قبضههای پدافند هوایی تک لول 5/14 م.م ، را روی خودروها و دو لول 23 م.م، را نیز پس از جدا کردن قسمت فوقانی بیامپیها، روی آنها جاگذاری و نصب کردند (عربشاهی، 4/6/1396).
شکل 3. نمونهای از متحرک بودن قبضهها؛ راننده احمدعلی عربشاهی از فرماندهان پدافند هوایی و دو نفر ناشناس.
حسن افضلی، معاون این گردان، نیروها را برای حضور در عملیات بزرگ و گستردۀ کربلای 4 آماده کرده بود و علاوه بر قبضههای متحرک، تعدادی قبضۀ ثابت را هم برای حفاظت از مقرهای لشکر در منطقۀ عمومی از اهواز تا خرمشهر پیشبینی و مستقر کرده بود تا با توجه به ابلاغ مأموریت در چند نقطه به صورت همزمان به گردان پدافند هوایی، با تهاجم هوایی دشمن مقابله کند. تا پیش از این، به خاطر جابهجایی قبضههای ثابت در نقاط مختلف، اجرای مأموریت این گردان با کُندی مواجه میشد؛ اما متحرک کردن قبضهها این مشکل را برطرف و به رزمندگان پدافند هوایی در اجرای مأموریتها کمک کرد. قبضههای متحرک، پس از استفاده در عملیاتهای آفندی، در سنگرهایی استقرار مییافتند که برای همین منظور احداث شده بودند، تا بنا به دستور فرماندۀ لشکر، در مواضعی دیگر از آنها استفاده شود (افضلی، 19/9/1399).
مجید نخعی، فرماندۀ گردان پدافند هوایی، علاوه بر ابداعات و اختراعات قبلی، در همان کارگاه دفتر تحقیقات صنایع خودکفایی لشکر ثارالله و با نظر متخصصان آن دفتر، به منظور تأمین برخی از قطعات مورد نیاز سلاحهای ضد هوایی که در اثر شلیک گلوله و نواخت تیر دچار آسیب میشدند، طرحهایی دیگر شامل شارژر باتری لیتیومی موشکهای دوش پرتاب سام 3 ، طراحی و ساخت دستگیرههای پوکهپران توپهای پدافند هوایی، ساخت سیم مسلحکنندۀ قبضههای پدافند هوایی و ... را به مرحلۀ اجرا گذاشت تا بتواند کمبود این قطعات را با استفاده از توان داخلی تأمین کند (نجفی اقدم، 29/5/1402)
هنگام استقرار سلاحهای ضد هوایی در لجمن[4] و پشت جبهه، به منظور مقابله با تهاجم گستردۀ هواپیماهای دشمن در شرایط آبوهوایی متفاوت، به ویژه هوای گرم خوزستان در تابستان، فرماندهان پدافند هوایی به دلیل کمبود وسایل سرمایشی، ابتکاراتی را برای خنک کردن سنگرها و چادرها انجام میدادند. یکی از این ابداعات که توسط رزمندگان اعزامی از سیستان و بلوچستان در گردان پدافند هوایی برای جلوگیری از گرمازدگی در برابر هوای گرم مردادماه 1363 در خوزستان که گرما به اوج خودش میرسید و تحمل این شرایط داخل چادرهای گروهی بسیار سخت بود، حسین کلبعلی با همفکری همرزمانی همچون ناصر میرزایی و حسین داوطلب که بزرگتر از او و دارای تجربه در خطۀ سیستان در چنین وضعیت جوی بودند، مقداری خار را پشت درب چادرها قرار میدادند و برای سرد کردن محل استراحت بر روی این خارها آب میریختند تا با وزش باد، همانند کولر، هوای سرد ب هداخل چادرها منتقل شود. با این روش، افراد بعد از نگهبانی میتوانستند چند ساعت در روز را در هوای نسبتاً سرد استراحت کنند (کلبعلی، 23/2/1399)
برای مقابله با هواپیماهای جنگندۀ دشمن بر فراز آسمان مقرها و اردوگاههای لشکر ثارالله هم، رزمندگان پدافند هوایی ابتکاراتی را پیشبینی کرده بودند تا از این طریق بتوانند در دل خلبانان رعب و وحشت ایجاد کنند. آنها زمان پر کردن نوارهای مهمات، گلولههای خودتَرَکان[5] را با سایر گلولهها داخل این نوارها قرار میدادند. با هر پدالی که بین 10 تا 12 گلوله شلیک میشد، با این روش هر فرماندۀ قبضه و تیرانداز میتوانست با گلولههای خودتَرَکان خط آتش خود را تنظیم کند. رزمندگان از روی میزان درجهای که برای هر قبضه در رینگ حفاظتی پدافند هوایی مشخص کرده بودند، مسیر شلیک قبضهها را تشخیص میدادند تا بهراحتی بتوانند آن را تنظیم و نشانهروی کنند؛ زیرا قبضهها باید در مداری مشخص در سمت چپ و راست قدرت مانور میداشتند و جهت مورد نیاز خودشان را پیدا میکردند. قبضههایی که به وسیلۀ شبکۀ رادار برای شناسایی هدف هوایی هدایت نمیشدند باید به صورت مکانیکی و با دست گردونههای در سمتها و ارتفاع را می چرخاندند تا روی هدف قفل شوند و این کار به قدرت جسمی و فکری زیادی نیازداشت. نیروهای پدافند هوایی از چنین شرایطی برخوردار بودند تا علاوه بر اینکه بهموقع هدف را شناسایی و شلیک کنند، مرتکب خطا نشوند؛ به همین دلیل، نیروهای پدافند هیچگاه بیکار نبودند و باید مدام پشت قبضهها با پدال و گردونهها تمرین و ممارست میکردند. آنها در آسمان هم برای شناسایی هدفهای هوایی دقت میکردند؛ بنابراین، برای هر قبضه درجه و سمت تیر مشخص میشد تا آنها ثبت تیر داشته باشند و در همان زاویه قبضه را قفل کنند. در زمان کمبود نیرو، یک نفر وظایف چند نفر دیگر را هم انجام میداد و کار در این گردان بسیار سخت اما لذتبخش بود. برای پُر کردن نوارها، معمولاً ابزاری به نام نوارپرکن وجود داشت؛ اما بعضی وقتها که فرصت نمیشد، با اینکه خطرناک بود، نیروها با دست لولهگذاری را انجام میدادند و لولهها را داخل خشابها میگذاشتند (پورسلطانی، 1388).
علاوه بر ابتکارات بالا، نگارندۀ این سطور که خود از فرماندهان واحد پدافند هوایی لشکر ثارالله بوده است به خاطر دارد بهجز استفاده از دوربینهای نصبشده بر روی قضبهها، برای شناسایی جنگندههای عراقی، از چشم غیرمسلح نیز با همکاری سایر رزمندگان حاضر در مقرها استفاده میشد و پس از مشاهدۀ آنها، به سمتشان تیراندازی و از بمباران اردوگاههای لشکر جلوگیری میشد.
نتیجهگیری
هشت سال دفاع مقدس دوران شکوفایی افکار، اندیشهها، ابتکارات، خلاقیتها و استعدادهایی نهفته بود که تا قبل از آن به منصۀ ظهور نرسیده بودند؛ اما این شرایط سخت فکرها را خلاق کرد تا در مقابله با مشکلات پیشرو در شرایط تحریم نظامی ایران توسط دشمنان چارهاندیشی کنند. یکی از ابتکارات و خلاقیتها در حوزۀ پدافند هوایی، به ویژه گردان 406 امام حسن مجتبی (ع) لشکر 41 ثارالله، متحرک کردن سلاحهای ضد هوایی و تولید برخی از قطعات مورد نیاز با فکر و اندیشۀ فرماندهان و رزمندگان این واحد تخصصی و افراد متخصص در دفتر تحقیقات خودکفایی لشکر ثارالله و ارتباط فرماندهان جنگ با دانشگاهها بوده است. ابداعاتی دیگر هم در حوزۀ پدافند هوایی و استقرار این جنگافزارها، در رابطه با ابداعات مهندسی - رزمی و استفاده از تجهیزات آنها به منظور تسهیل در استقرار قبضههای پدافند هوایی گردان 406، در مناطق سخت از نظر آبوهوایی وجود داشتهاند که به منصۀ ظهور رسیدهاند.
[1] تولد: 1/1/1337، شهادت: 19/10/1365 – کربلای 5
[2] بیتیآر- 50، با نام ایرانی نفربر خشایار، نفربر زرهپوش آبی - خاکی ساخت شوروی سابق است که بر مبنای تانک سبکپیتی-76 طراحی شده است. این نفربر یک خودروی شنیدار است؛ برخلاف دیگر نفربرهای سری بیتیآر که چرخدار هستند.
[3]وسیلۀ حمل دریایی است که برای جابهجایی نیروهای نظامی در ساحل استفاده میشود.
[4]اصطلاحاً به لبۀ جلویی منطقۀ نبرد گفته میشود.
[5] مهمات توپهای ضد هوایی که معمولاً با فیوزهایی که گلوله را در ارتفاعی مشخص منفجر میکنند یا فیوزهای مجاورتی که گلوله را در نزدیکی هدف منفجر میکنند، گفته می شود.